Waar WIJ voor staat
Kernwaarden
Naast dat wij kinderen kennis en vaardigheden willen meegeven, willen we ze meer meegeven. Er wordt gewerkt vanuit onze waarden, waarden waarvan wij vinden dat deze van groot belang zijn om mee te kunnen doen in de maatschappij. Onze kernwaarden zijn als volgt:
samen, duidelijk en ontwikkeling.
Samen:
- Wij kunnen het niet alleen, dus willen we samen optrekken. Voor ons ziet dat er zo uit: ouders, kind en school blijven samen in gesprek over de ontwikkelingen die een kind doorloopt als ze bij ons op school zit. Ouders kennen hun kind het best, een kind weet wat het wil leren en wat er al goed gaat en de school heeft de kennis om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling.
- Kinderen werken en leren ook samen binnen de units, door elkaar te helpen, samen te werken en te praten over zaken die van belang zijn binnen de unit.
- Binnen Kindcentrum WIJ hebben we een leerlingenraad. Zij hebben een belangrijke rol binnen de school, doordat zij de vertegenwoordiging van de unit zijn. Tijdens een overleg met de directeur kijken we naar zaken die belangrijk zijn voor de school en de kinderen (denk bijvoorbeeld aan samenwerken, invulling pauzes ,enz).
- Vanuit de Vreedzame School hebben wij duidelijke afspraken hoe wij samen werken aan een plek waar we samen met elkaar leren, spelen en werken aan burgerschap.
- Als team trekken we ook samen op. Met elkaar zijn wij het gezicht van de school en willen we iedereen het gevoel geven dat ze welkom zijn. We blijven in gesprek met elkaar en geven elkaar opbouwende feedback, maar kunnen ook hulp vragen. Hierbij zijn wij een voorbeeld voor kinderen en ouders.
Duidelijk
- Voor ons is het belangrijk dat leerlingen weten wat de verwachtingen zijn op school en in de unit. Daarom communiceren wij duidelijk wat wij van de leerlingen verwachten en geven hierin zelf het goede voorbeeld in woorden en gedrag.
- Naast dat leerlingen weten wat ze mogen verwachten, willen wij ook duidelijk zijn naar ouders. Ook hierin hebben wij een voorbeeldfunctie in woorden en gedrag. Ook communiceren wij op een open en duidelijke manier door elkaar fysiek te spreken, te bellen en/of via Sociaal School.
- Ook als team zorgen wij dat wij duidelijke taal spreken naar elkaar, ouders en kinderen en het goede voorbeeld geven in gedrag.
- Door duidelijke en open communicatie te hebben met en naar ouders, met daarin onze wensen en verwachtingen, weten zij waar ze aan toe zijn en wat ze van ons mogen verwachten.
Ontwikkeling
- Kinderen zijn dagelijks in ontwikkeling. Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen elke dag nauwgezet binnen de units. Hierbij sluiten we zo goed mogelijk aan bij wat een leerling nodig heeft om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen binnen de eigen mogelijkheden.
- Leerlingen krijgen de kans zich didactisch te ontwikkelen, maar de sociaal-emotionele -, creatieve- en persoonlijke ontwikkeling zijn minstens net zo belangrijk.
- Net zoals de kinderen in ontwikkeling zijn, zijn wij als team ook in ontwikkeling. Wij zorgen ervoor dat we op de hoogte zijn en blijven van nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs en volgen, waar nodig, individuele- of teamscholing.
- Ook blijven we in ontwikkeling door met elkaar in gesprek te zijn en blijven over ons onderwijs en hoe we dat nu inrichten.
- Om doordacht te blijven ontwikkelen werken we aan de gestelde doelen die terug te vinden zijn in onze pijlers van schoolontwikkeling. Hierbij werken we planmatig en cyclisch in kleine actieteams. We werken naar een einddoel toe, maar dit doen we in kleine stapjes.